onsdag 17. juli 2013

Agurkbloggen.

I går kveld sa Kjæresten "Julia, jeg savner bloggen din." og jeg svarte "vet du hva? Jeg savner også Bloggen." Så jeg tenkte jeg skulle gi dere en liten recap på sommeren min så langt. Og sommeren den har bestått av jobb, jobb, jobb, jobb, lese ett par bøker og jobbe litt til. Jeg tok en tur hjem til Mamma og Pappa, der leste jeg noen bøker og jobbet litt også. Deretter dro jeg tilbake til Oslo for å jobbe litt og jeg kjøpte meg en ny bokhylle. Så leste jeg litt, og dro på jobb igjen.


Før sommeren bestemte jeg meg for å ikke kjøpe flere bøker fordi jeg skulle få lest alle de som står og tar opp plass i bokhyllen min, og jeg har vært flink! Så langt har jeg bare kjøpt 10. Men jeg har allerede lest to av dem, så jeg gir meg selv en klapp på skuldra likevel. Jeg har også vært litt med Kjæresten når vi har hatt tid til det. Han har også jobbet og lest masse i sommer.

Jeg har svettet i varmen og smøret meg med solfaktor 20 de dagene det har vært sol, og i år hoppet jeg over det å bli solbrent og gikk rett på soleksem. Kjæresten har kalt meg en vampyr, og jeg har måttet sitte inne på dagtid den siste uken. Men det går bra, for jeg har jobbet og lest.

I løpet av tre dager var jeg på både Tusenfryd, fest, og Liseberg. Det var stas for meg. Anne Marte, Håvard, Kjæresten og jeg dro på partur til Strømstad og Liseberg en mandag, og det var ille gørhyggelig. Anne Marte og Kjæresten var de store pinglene, for Håvard og jeg var de eneste som turte å ta det høye tårnet som man blir sluppet ned fra. Der hvor de heiser en opp og når man kommer til toppen rekker man akkurat å angre på at man er der før de slipper deg til din sikre død. Vi tok den to ganger. Jeg kjøpte meg også et slikt glass som gjør at man får gratis påfyll med brus i hele parken hele sesongen - DET var stas for meg. Men det lærte meg også en lekse; det er en grunn til at foreldrene dine sier nei når du vil ha godteri og brus hele dagen når du er på tur. Jeg drakk nærmere 5 liter med brus, og massevis med popcorn og godteri den dagen. Og dagen derpå var ikke snill med meg. Verste. Hangover. Ever.

Det var sommeren 2013 så langt. Nå skal jeg drikke en kopp te og lese litt før jeg legger meg.

Og her er et bilde jeg tok. Bare sånn. For å ta det.

torsdag 11. april 2013

Bokblogg/Kjendissafari: Ruben Eliassen

God morgen! Jeg koser meg med en kopp te og bløtkokt egg til frokost.
 Men jeg bare poser med en tom te-kopp.
Og ja, buksene mine henger til tørk over baderomsdøren.

Dette blir en slags bokblogg, men en litt uvanlig en. Jeg anbefaler med dette ALLE å lese serien Phenomena av Ruben Eliassen. Men jeg forteller ikke noe mer om hvordan bøkene er, for jeg vil heller fortelle deg hva jeg opplevde på jobben her om dagen.


Som du vet har jeg endelig fått meg jobb i Oslo (det jeg skal fortelle deg ville aldri skjedd i Halden), og på mandag tok jeg turen til Egertorget for å tjene til livets opphold. Jeg var en smule trøtt, siden jeg hadde stått opp klokken 05:00 for å få sitte på med Mamma sine kolleger inn til Oslo (jeg skal innrømme at jeg også var en smule bakfull fra lørdagens strabaser. Ja, jeg var på x-russefest, og ja, jeg ble ganske bedugget. Anbefaler ikke å drikke rødvin på nach. Det høres classy ut, men det er ikke det. Nå har jeg sporet av.)Tilbake til mandagen!

Jeg stod i kassa, og det kom en mann bort med to eksemplarer av Vi dør så sakte av Ruben W. Eliassen, og jeg tenker "hm, Ruben W. Eliassen, kan det være samme forfatter som Ruben uten W Eliassen? Han som har skrevet Phenomena-serien? Jeg var ikke klar over at han hadde skrevet noe annet." Så jeg spør: "Hm, Ruben W. Eliassen? Kan det muligens være samme Ruben Eliassen som har skrevet Phenomena-serien? Jeg var ikke klar over at han hadde skrevet noe annet." Og det er nå det blir spennende.

Manne-kunden: Ja, ja, det er samme fyren. Skikkelig flink er han.
Julia: Ååå, så artig! Jeg har jo lest Phenomena, og jeg syns han er skikkelig god. Han har jo en helt vill fantasi. Jeg ante virkelig ikke at han hadde skrevet noe annet!
Manne-Kunden: Hehe, javel, hehe.
Julia: Det blir så og så mye penger osv
Manne-kunden betaler for bøkene sine, og Julia tror han skal gå, men han stikker frem hånden sin.
Manne-kunden: Jeg må hilse på deg.
Julia blir veldig nervøs og forstår ikke helt hva som skjer men tar hånden hans.
Manne-kunden: Ruben Eliassen heter jeg.
Julia slår nesten hodet i disken i et forsøk på å gjemme bort det flaue fjeset sitt. Jeg tror tilogmed hun måtte spørre "Ruben Eliassen som i samme Ruben Eliassen som har skrevet Phenomena-serien?" Men på dette tidspunktet i historien var hun så flau at jeg husker ikke helt hva hun sa til han, men mellom spørsmål om pose og kvittering og masse flau fnising, klarte hun å fortelle han at hun har lest bøkene hans og at hun syns at han er helt fantastisk. Jeg vil ikke tenke på hvor rød hun var i fjeset.

Det var mitt møte med Ruben Eliassen. Til mitt forsvar så er det ikke veldig lett å kjenne igjen forfattere på fjeset deres med mindre de er såpass glad i seg selv at de setter det på forsiden av bøkene sine.


Og det er faktisk nærmere 10 år siden jeg ble kjent med Phenomena-bøkene, og han har jo faktisk blitt eldre. Her er et bilde av han, sånn at du skal slippe å tråkke i salaten som jeg gjorde.

 

Jeg synes forresten at "å tråkke i salaten" er et ekkelt og teit uttrykk, da mitt første møte med det var da badevakten i svømmehallen i Halden ga meg nøkkel til guttegarderoben tre ganger på ett besøk. 

søndag 3. mars 2013

Facebook-depresjoner


Nå kjenner jeg at facebook-depresjonen fester seg. Jeg er lei av å se hvor godt dere tror dere har det. Jeg har en kvise i panna og en oppgave som skal leveres i kveld. Jeg er lei av det. Men så tenker jeg bare på at jeg skal til Danmark om en uke! OG AT JEG SKAL UT OG SPISE TAPAS I KVELD!

torsdag 13. desember 2012

En liten før-juls-etter-eksamens-gave til meg selv!

HALLO!


Nå er jeg ENDELIG ferdig med alle eksamene mine dette semesteret, så nå skal jeg kose meg. Og jeg har kjøpt en bitteliten gave til meg selv for å hjelpe eksamensangsten med å løfte seg (siden den av en eller annen grunn ikke gjorde det da jeg var ferdig)....


VELDIG ARTIG da jeg stod på Ark Egertorget og pekte "jeg skal ha DEN!" og han bare "ok" og tok en bok, og jeg bare "nei, DEN!" og pekte litt hardere, og han bare "åja, denne?" og tok en annen bok, og jeg bare "nei, DEN!" og pekte kjempe hardt. Og han bare "denne?" og tok på legoen, og jeg bare "JA!"

tirsdag 11. desember 2012

Hobbit-vinneren

I dag er den store dagen! Den store midnattspremieren til Hobbiten er om bare 1,5 timer, og jeg har funnet en vinner i konkurransen min. Jeg har kjøpt inn en liten symbolsk premie, og har hatt en offisiell overrekkelse på hybelen min nå nettopp.


OG VINNEREN EEEEEEEEER.....

Julia, Julia, du er jammen grei,
Lager konkurranse for å vise filmer for sånne som meg!
Jeg heter Erlend, stor og sterk,
Jeg måtte nesten prøve, ellers ville du gått berserk!
For du skal på kino og trenger en date,
Nå søker kjæresten, er det fate?
Filmen er en prequal til Ringenes Herre,
Du elsker filmene, jeg liker dem bare, dessverre.
Likevel ville kinotur sikkert vært stas,
Før jeg drar på hyttetur og du fortsetter med eksamensmas.
Uansett hvem du velger blir det sikkert artig,
Du finner nok en kavaler med futt og fart i.
Jeg er fylte 20 og blir ikke redd,
Så at du blir barnevakt for meg kunne aldri skjedd!
Nå blir diktet så bra at jeg frykter å vinne,
I såfall dårlig for bloggen, fansen vil demonstrere i sinne!
Så jeg gir meg der, og lar deg bestemme,
Hvem du tar med deg, og om jeg må sitte hjemme.
Jeg nås på telefon 98472449,
Mein handy, kalles mobiltelefon i Tyskland, rare greier får en si!


Kjæresten er den flinke vinner! Han har sagt flere ganger at han gjerne vil være med, men er redd for at det er dårlig PR for Bloggen, men som dere kan se (og har sett tidligere) så er han veldig flink til å dikte!


Den symbolske gaven/premien var Barnas Guide til Hobbiten!


Jeg syns det har vært veldig artig med dikt-konkurranse! Og nå gleder jeg meg KJEMPEMASSE til å se Hobbiten. WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO